Radeoaktiv strålning påväg mot Sverige!

"Inom två veckor kommer det radioaktiva läckaget från Japan att märkas i Sverige. "Ungefär så lång tid tar det för partiklarna att vandra runt jorden", säger Robert Finck, strålskyddsexpert vid Strål­säkerhetsmyndigheten." DN idag.

Detta oroar mig otroligt mycket, de säger att strålningen ska ha avtagit under dessa två veckor. Men jag tror inte att det är övver i Japan än och tänk om ännu mer strålning läcker ut. Då kommer den att vara mer koncentrerad. Dessutom skriver dem att strålningen inte är all för farlig i Japan. Men om den är så stark att den kommer att vara mätbar i Sverige som ligger hundratals mil ifrån Japan tro fan att den måste vara farlig för människorna där.

Alla har väl hört talas om Tjernobyl? Där var värdet 7 på den 7-gradiga skalan på hur allvarlig situationen var på anläggningen. I Japan sätts värdet till 4. Vid Tjernobylolyckan 26 april 1986 hade minst 30 personer dött av strålskador inom en månad. Ökningen av sköldkörtelcanser var märkbar redan efter fem år. (DN)

Men om hur illa det verkligen är kan ju inte skrivas i tidningarna? Tänk er vilken panik det skulle orsaka i Tokyo, som har strax över 8 miljoner invånare. Detta skulle skapa en ännu större kris än vad det redan är. Nog för att deras premiärminister gått ut med att det är det värsta krisen som drabbat dem sedan andra världskriget.

Hur som helst så är mina tankar hos dem! Och jag antar att det märks på bloggen också.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Inte tror jag det är lika illa som med tjernobyl men mindre kul då det radioaktiva kommer hit med. Kommer hålla mig inne dom dagarna det drar förbi här i sverige.

2011-03-14 @ 18:13:17
URL: http://mikkanhellman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback